Emotionelt forbundne kunder skaber større omsætning og indtjening i din forretning.
Emotionelt forbundne kunder er mere profitable end tilfredse
- Årlig øget finansiel værdi -
Emotionelt Forbundne
Utilfredse
Meget Tilfredse
Opfatter Brand Særpræg
+13%
større værdi
+50%
større værdi
18%
mindre værdi
De køber mere
De køber oftere
De er promoters
De er mindre prisfølsomme
Kilde: Harvard Business Review, 2015.
Gennemsnitlig værdistigning på tværs af 9 kategorier
På lang sigt er emotionelle kampagner den væsentligste drivkraft for vækst
% som rapporterer meget stor profitvækst
10%
13%
30%
20%
43%
23%
Emotionelle kampagner
Rationelle kampagner
1 år
2 år
3+ år
Kampagnens længde
Kilde: Les Binet & Peter Field: Marketing effectiviness in the digital era. IPA Databank, 2017
Genius Emotic© viser evnen til at skabe emotionel tilknytning til kunderne og er fundamentet for at besvare fire nøglespørgsmål:
Vækst: Vil dit brand vokse?
Indtjening: Hvor stor vækst og indtjening kan du opnå?
Drivkræfter: Hvor kommer overskud og underskud fra?
Værdiskabelse: Hvordan skaber vi større vækst og overskud i fremtiden?
Skab overblik over en kompleks virkelighed
Genius Emotic©-modellen er baseret på universelle værdier, motiver og følelser. At de er universelle betyder,
at de opleves af alle mennesker uanset kulturelle forskelle.
Erfaring fra mere end 350 gennemførte danske og internationale projekter danner grundlag for Genius Emotic© modellen og dens 8 territorier, der hver repræsenterer en unik mulighed for at udvikle værdien af eksisterende kunder og tiltrække nye kunder.
Læs mere om Genius Emotic®-modellen og de 8 territorier her
Udforsk betingelser for vækst og indtjening
Fremtidig vækst og indtjening er bestemt af hvordan man forstærker eller nedbryder, de både bevidste og ubevidste "hegnspæle", som kunderne sætter for ens brand. Positionen for et corporate/paraply brand bestemmes af de forhold, som kunderne anvender, når de taler om, tænker på – eller intuitivt blot fornemmer – hvilken type virksomheden er indenfor den aktuelle branche. På den måde bliver en forretningsmodel til en brandmodel.
Virksomhedens generiske forretningsmodel er ofte en stærk markør for frihedsgraderne i valg af brandposition.
Den sætter hjørneflag for brandets hjemmebane og dermed en troværdig emotionel værdiskabelse.
Gennem Genius Emotic© kan man nu begynde at forstå både sit eget brand, sine konkurrenter og den kategori/branche, som man opererer i.
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt
PRODUKTUDVIKLING OG INNOVATION
At vinde gennem produktets ydeevne, egenskaber og funktion
Fokus på talent og proces
KUNDEOPLEVELSE
OG RELATION
At skabe værdi gennem at tilføre 'kerneproduktet' relevante emotioner, fx frihed, status, fællesskabsfølelse
Fokus på identitet og aktivering
TILFREDSHED
LEVERING OG SERVICE
At skabe værdi ved at kunne levere 'som aftalt', til tiden og til lav pris - uden overraskelser
Fokus på behov og nemhed
OPERATIONEL
EFFEKTIVITET
At vinde gennem optimal infrastruktur og effektive produktionsprocesser
Fokus på omkostninger og standardisering
MARKEDSLEDER
EKSKLUSIVITET
At vinde gennem produktets markedslederposition og særpræg
Fokus på egen styrke og uniqueness
Opdag nye muligheder for vækst og indtjening
Viden om kundernes bevidste og ubevidste motiver for at købe er nøglen til at kunne udnytte den ekstraordinære værdiskabelse, der sker gennem emotionel tilknytning. Emotioner er en kombination af tre forhold: Værdier, motiver og følelser. Værdier er en generel guide for holdninger og adfærd, og er derfor ikke altid direkte involveret i købet. Motiver og følelser er tættere knyttet til den konkrete situation. Motiver styrer direkte den konkrete adfærd, mens følelser opstår og forsvinder spontant et eller flere steder på købsrejsen. I Genius Emotic© får du et unikt overblik, der både viser de tre typer drivkræfters indbyrdes dynamik og på hvilken måde de kommer til udtryk i konkrete købssituationer. Lad os tage et eksempel fra kosmetik- og hudplejekategorien, hvor der er zoomet ind på tre forretningsmodeller:
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt
Fornyelse
Kvalitet
Produkter med særlige
aktivstoffer
F.eks. L'Oréal
Balance
Naturlighed
Produkter med fravær af 'kemi'
F.eks. Urtekram
Velkendt
Fornuftig pris
Velkendte produkter med et godt pris-kvalitetsforhold
F.eks. Matas
Den samme kunde vil i forskellige situationer have forskellige motiver (og dermed forskellig adfærd). Opdeling af kunder i kasser, sådan som man gør det i traditionel, statisk segmentering, giver derfor ikke megen mening i det moderne marked. I stedet bliver segmenteringen situationsbestemt i Genius Emotic© og indrettes efter den konkrete opgave, som man skal løse (positionering, produktudvikling, kommunikation osv.). Sammenhængen mellem motiver og behovssituationer er afgørende for hvor stor en vækst og indtjening brandet kan opnå.
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt
Når jeg skal til fest på arbejdet
Fornyelse
Kvalitet
Produkter med særlige
aktivstoffer
F.eks. L'Oréal
Når jeg får det anbefalet i min Facebook-gruppe
Balance
Naturlighed
Produkter med fravær af 'kemi'
F.eks. Urtekram
Når jeg er derhjemme
Velkendt
Fornuftig pris
Velkendte produkter med et godt pris-kvalitetsforhold
F.eks. Matas
Optimér indtjening gennem produkt- og serviceattributter
Produkter og services har deres helt egen position og motivation. Tilsammen dannes der en unik behovssituation, hvor kunderne ’lukker brandet ind’. Produktbrands kan på denne måde ’knyttes’ til særlige begivenheder og situationer, hvor personlige og sociale motiver er i spil: Tuborg og musik. Carlsberg og fodbold. Interflora og begravelser. Ramlösa og forretningsmøder. Nescafé i båden og cappuccino på caféen osv. De relevante dimensioner, hvor brandet har sin ’stjernestund’ behøver ikke at begynde i en situation, men kan have sit udspring i helt andre forhold som f.eks. livsstil, jobprofil og persontype.
Genius Emotic© aflæser de usynlige og dynamiske territorier, der er forudsætningen for at kunne navigere sit produkt eller service til en optimeret position baseret på relevante attributter. Det er ikke nødvendigvis den historiske produktkategori, der afgør disse muligheder men den ”mentale kategori”, som kunderne opdeler deres verden i.
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt
Red Bull
Sport
Tuborg
Musik
Carlsberg
Fodbold
Bourgogne Middagsselskab
Ramlösa
Møder
Nescafé
Båden
Skab større overskud på kunderejsen
Bedre design af kunderejsen (de enkelte kontaktpunkter) er et nøgleområde for større indtjening blandt eksisterende kunder. Genius Emotic© identificerer ikke blot de motiver, der vil skabe den ønskede adfærd, men udpeger også hvor (hvilke kontaktpunkter) på kunderejsen, hvor den ønskede adfærd har størst sandsynlighed for at ske, samt hvor på rejsen at negative emotioner er dominerende. Med andre ord, så identificerer Genius Emotic©, hvor overskud eller underskud kommer fra.
FASER I BOLIGKØB
Boligønske
beslutter sig for at flytte
Rådgivning
hvor meget man kan købe for?
Boligsøgning
find den rette bolig
Bud og køb
Deponering, bankgaranti
og tinglysning
Nøglerne overleveres
+
-
FØLELSER
OPTIMISME
USIKKERHED
FRUSTRATION
TRYGHED
RESULTATER
FRIHED
MOTIVER
FORNYELSE
TRYGHED
PRÆSTATION
FÆLLESSKAB
KONTROL
MENINGSFULDHED
Maksimer effekt af kommunikation
Gennem afdækning af de værdier, motiver og følelser, der er knyttet til brandet, er der en ligefrem og naturlig sammenhæng til udformningen af kommunikation. På lang sigt er kampagner, der har en emotionel forankring, dem med størst drivkraft til vækst. De traditionelle effektmål (awareness, liking, forståelighed osv.) rækker derfor ikke, når man vil kunne forudsige om kommunikationen eller aktiveringen vil skabe ny vækst for brandet.
Langsigtet vækst kræver fornyelse af brandets rolle for kunderne. I en verden, der konstant forandrer sig, bliver de generiske emotioner hele tiden udtrykt på nye måder. Værdiskabende kommunikation skal derfor aktivere de samme emotioner blot i nye sammenhænge f.eks. anerkendelse gennem en ’selfie’ i stedet for et ’skolefoto’. Baseres effekt-vurderingen på kvantitative effektmål, der ikke kan vise emotion-kvaliteter, så er risikoen at det der fremstår at være en effektiv kampagne på kort sigt, vil udhule brandets fremtidige styrke og den langsigtede brandopbygning.
Kravet til effektiv kommunikation, er blevet yderligere skærpet gennem brug af digitale medier. Her kræves særlig præcision af budskabet i de første 5 sek. Farver, personer, tale, musik, miljø, humor – alt skal stå i zenit for at få opmærksomhed og for at blive afkodet rigtigt. Når man ændrer kommunikationsstil, sker der meget nemt en utilsigtet ændring af kommunikationens emotionelle indhold. Er indholdet forankret i et andet emotionelt territorium end brandets ’hjemmebane’, så er muligheden for troværdig værdiskabelse forringet. Det sker for eksempel for de danskere, der nu skal til at lære at Nykredit ikke længere er ’Tænk nyt’ eller ’en blå banke’, men i stedet er en ’forening’ – samtidigt med at kunderne skal forholde sig til de øvrige aktørers påstande – ovenikøbet i en virkelighed med stigende kommunikationsstøj.
Nykredit
En blå banke
Spar Nord
En nærværende bank der forstår dig
Nykredit
foreningsfordele
Sydbank
Hvad kan vi gøre for dig
Nordea
Overskud i hverdagen
Totalkredit
Ganske enkelt
Realkredit Danmark
Fjern tvivlen
Jyske Bank
Gør en forskel
Danske Bank
gør det du er bedst til - det gør vi
Nykredit
Tænk Nyt
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt
Aktivering der skaber opmærksomhed og langsigtede brandvækst
Ny forskning sætter lighedstegn mellem manglende vækst og for stor fokus på aktivering. Men aktivering behøver ikke at udhule brandets værdi. Aktiviteter indeholder lige så mange emotioner, som kommunikation, produkter og services gør. Alt skaber et emotionelt indhold – selv den konkrete pris.
Kunder kan opleve at noget er billigt, hvis de synes at varen er mere værd – eller at varens attraktivitet netop ligger i den høje pris – især hvis det er alment kendt, at det er dyrt og ikke noget alle har råd til.
SPECIAL PRIS
FAIR PRIS
HØJ PRIS
LAV PRIS
Resultater
Frihed
Inklusion
Fællesskab
Tryghed
Kontrol
Anerkendelse
Magt